4.23.2012

med ögon känsliga för grönt








jag undrar just om man kan äta frukost på en vackrare plats än här. 
regnet vräker ner över glastaken och allt som är grönt, både inne ute,
- tycks nästan självlysande i det egendomliga ljuset som blir.
bambun just utanför glaset tycks ta den fjärde, tomma platsen 
vid vårt bord, blir en egen regnvåt varelse. 

det liksom susar stilla i mig på platser som denna.
det avskalat vackra över gamla tegelväggar och puts, olivträd med stammar
som berättar ordlöst om ålder, om tid, saktar ner just den, - tiden.
bara gåshuden av att ha blivit våt i regnet, 
lavendeln på tallriken och den lena chokladen tar plats just då.







människorna här verkar också vara just där, och just
det k ä n n s och jag tänker vilken skillnad det gör. 
de rör sig stilla i regnet, pratar bakom glasdisken, ler på riktigt.
mammas dröm om en helande trädgård, som tog fart när vi 
hade linnéaträdgården; jag förstår den ännu mer i dag.
jag skulle gärna jobba så, med helande gröna rum.



 




jag kan inte låta bli att dröja mig kvar i trädgården, 
när de andra tagit skydd i bilen sedan.
jag, kameran, - & allt som samlat vatten. 
regn i ansiktet. det är lycka. 






kärlek,

h



±

© hannah lemholt photography





13 kommentarer:

  1. Så vackert och så stilla.
    Förstår att du ville stanna kvar.
    Åsa

    SvaraRadera
  2. ...speciellt förtjust i bilden med mina älsklingstulpaner. De där vita med gröna kanter som ser ut som om dom övernattat på nåt främmande ställe, och återvänt lite så där rufsiga och ledbrutna... eller varför inte varit statister i en holländsk målning....Ligozzi kanske?
    kram EM

    SvaraRadera
  3. fina hedentorps. blir nog en tur
    dit i helgen då jag behöver något
    till rabatten som jag grävt upp...?

    du. fredag em, hur ser det ut?

    hjärta.

    SvaraRadera
  4. Hej hittade hit nyligen och måste berömma dig för de fantastiska bilderna! Otroligt vackra och inspirerande!

    SvaraRadera
  5. här blir man kidnappad och förflyttad till London 3 dagar och missar massor av vackra inlägg, tur man kan läsa ikapp <3

    heja heja, våga, våga du har ju pratat om det innan att man ska låsa upp dörrar och så <3 våga <3

    SvaraRadera
  6. Åhh dit vill jag...fina bilder! Kram

    SvaraRadera
  7. Så helt underbara bilder & vackra tänkvärda ord till dem, vill krypa in i den härliga värld som du skapar med bild o ord..känns enkelt o avskalat, allt annat än hur livet ibland kan kännas..så tack för lite vardagsflykt. Anna.e

    SvaraRadera
  8. Men vilken blogg, och vilka bilder... en skön lugn harmoni fick jag en otroligt fin läsning! Jag återkommer ABSOLUT! =)

    SvaraRadera
  9. Grönt ÄR skönt & Hedentorp är verkligen både grön & skön!
    Önskar dig en finfin torsdag,
    varmkram Lydia

    SvaraRadera
  10. Jag ryser när jag läser och blir mäkta stolt och innerligt glad över allt vackert du skriver... Du lyckas fånga känslan med ord, av allt det vi vill förmedla. Tack!

    Ha en fin dag/ Liv

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...